Ismerje meg Kohári Imréné Annát, a Ko-Ha Sound vezető audiológusát
Interjú: Puha Andrea
“A legnagyobb öröm, ha egy nem halló ember a segítségem által hallóvá válik, és ezt az örömet látom a szemében.” – interjú Kohári Anna audiológussal
A hallás érték. Így értékesek azok a fehér köpenyes audiológusok is, akik éjt nappallá téve tesznek a hallásunkért. Ők nem csak belekukkantanak a fületekbe, és nem csak kiszedik a fülzsírt, hanem tesznek az életminőségetek javulásáért. Igyekszenek hallhatóvá tenni a nem hallhatót, és nem győzik eléggé ismételni, hogy a hallásra vigyázni kell. Tegnap, ma és holnap is. Interjú Kohári Anna audiológussal, a KO-HA Sound Kft. vezetőjével.
Annának viszonylag kevés szabadideje van, de azt igyekszik aktív pihenéssel tölteni. Mindene a család, ahol mindig feltöltekezik energiával, szeretettel – bár, mint mondja, ez egyre nehezebb, hiszen a fiai már kiléptek a családi fészekből. A békét és a kiegyensúlyozottságot a kertészetben keresi, imádja a kertet, a növényeket, ha nem audiológus lenne, akkor kertész, vagy szakács, mivel a konyhában is képes csodákat művelni, akárcsak a szakmájában. Mondhatni, szerencse, hogy mégis az audiológia lett az élete, mert egy jó szakemberrel lenne kevesebb.
Mi sodorta önt az audiológiai pályára?
„Az audiológiai szakrendelőbe 1992-ben kerültem, – véletlenül. A házasságom és a gyermekeim születése előtt egy gyárban dolgoztam titkárnőként, bár végzettségem egészségügyi szakirányú. A gyermekgondozási segély lejártakor mentem volna vissza dolgozni az előző munkahelyemre, de az akkori gazdasági viszonyok miatt a gyár felszámolás alatt állt, így nem sok jövőt láttam benne. Éppen akkor egy barátnőm megkeresett, hogy nem mennék-e oda mellé dolgozni az audiológiára, és hát így kerültem oda… Ennek már 24 éve!”
Van személyes érintettsége?
„Személyes érintettségem nincs, bár nyilván az évek alatt idős szüleim is hallásproblémákkal küzdők lettek, így az ellátásuk hallókészülékkel az én feladatom lett.”
Mit jelent Ön számára audiológusnak lenni?
„Az audiológusi feladat igen színes és változatos. Mivel kórházi audiológián dolgozom, így nemcsak a hallókészülékes ellátás és gondozás a feladatom, hanem olyan betegekkel is naponta találkozom, akiknek a problémáját nem hallókészülékkel kell megoldani.
Emiatt számomra az audiológia egy nagyon szép kihívás, hiszen a 24 évem alatt nem volt két egyforma beteg és probléma. Minden nap új emberekkel, új kihívásokkal állok szemben, és mivel a hallókészülékes szakma percről percre változik, így folyamatos tanulást igényel tőlem, ami szellemileg is frissen tart.”
Mi a legnagyobb öröm a szakmájában?
„A legnagyobb öröm, ha egy nem halló ember a segítségem által hallóvá válik, és ezt az örömet látom a szemében, illetve az életminőségének a javulásában. Számtalan példát tudnék felemlíteni, hiszen 24 év az nagyon hosszú idő, de igazán nem emelném ki egyiket sem, mert mindegyik egyformán kedves nekem.”
Mikor, és milyen gyakran kell audiológushoz menni?
„Először akkor kell menni audiológiai vizsgálatra, amikor a hallásában egy pici változást is észlel az ügyfél, nem szabad megvárni, amíg nagyon rosszul hall. Az audiológiai vizsgálatok gyakorisága pedig attól is függ, kinek milyen jellegű és mértékű a halláscsökkenése. Amennyiben az állapotában hirtelen változást észlel, akkor azonnal, egyebekben évente ajánlatos az audiológiai kontroll.”
Miért fontos a hallásszűrés és a hallásgondozás?
„A hallásszűrésnek a korai felismerésben van jelentősége, hiszen sok esetben a nagyothalló észre sem veszi, hogy nagyothall, mert a világ szépen lassan csendesedik el. Ez főleg akkor fontos, ha a nagyothalló mellett nincs család, hozzátartozó, aki figyelmeztetné erre. A hallókészülékkel ellátott beteget sem szabad magára hagyni, segíteni kell, a hallókészüléket személyre kell szabni, ezért fontos a hallásgondozás, a rehabilitáció, a nyomon követés, hogy az általunk ellátott beteg minden tekintetben boldoguljon a készülékkel, illetve az életében valóban olyan pozitív változásokat idézzünk elő, amilyet szerettünk volna.”
Hogyan tudunk vigyázni a meglévő hallásunkra?
„A megelőzés nagyon fontos! Ezt a lehető legfiatalabb korban kell elkezdeni, fontos a nevelés, hogy megtanítsunk a felnövekvő generációnak, hogy miért is olyan fontos a hallásunk, és annak megóvása. A zajban való tartózkodáskor gondoskodni kell a megfelelő védelemről! Fontos a szűréseken való részvétel, hiszen ez is a megelőzés része lehet, mert ha tudom, hogy van egy kezdődő halláscsökkenésem, jobban fogok vigyázni a még meglévő hallásomra.”
Anna Békéscsabán, a Gyulai úton a Ko-Ha Sound halláspontján várja a hallásproblémájukra megoldást keresőket.
A hallás érték. Így értékesek azok az audiológusok is, akik éjt nappallá téve tesznek a hallásunkért. Ők azok, akik igyekeznek hallhatóvá tenni a nem hallhatót és nem győzik eléggé ismételni, hogy a hallásra vigyázni kell.
Tegnap, ma és holnap is.
Kohári Pétert azok a pillanatok és kihívások éltetik, hogy minden egyes ügyfél helyzetére valódi és egyedi megoldást találhasson.
Békéscsabán, a Ko-Ha Sound újonnan nyíló halláspontján szeretettel várja a hozzá érkezőket.
Édesanyám nyomdokaiba léptem
Területi képviselőként kezdte pályáját egy hallókészülékeket forgalmazó cégnél. Ezalatt az idő alatt vált nyilvánvalóvá számára, hogy sokkal inkább az emberekkel való kommunikáció és a hallásukkal kapcsolatos problémák megoldása az, amihez igazán jó érzéke van.
Úgy döntöttem, hogy elvégzem az iskolát és édesanyám nyomdokaiba lépve én magam is audiológus leszek. – meséli mosolyogva.
Péter számára különösen nagy örömet okoz, ha megoldhat egyedi eseteket.
„Szeretek kihívásokat megoldani, és tulajdonképpen a hallás, mint érzet szubjektivitásából adódóan minden egyes ügyfél helyzete egy teljesen egyedi eset, amit meg kell tudni oldani. Éppen ezért rendkívül változatos hivatás, és ezt szeretem benne.”
A hallásgondozás legcsodásabb pillanata
Nehéz csak egy dolgot kiemelni az audiológiai munkában, de talán a készülékek hangolása, finombeállítása az, amit a leginkább szeretek. – csillan meg Péter tekintete, miközben a mindennapok eseményeit idézi fel.
„Egyszerűen jó érzés látni az ügyfél reakcióját, amikor sikerül megtalálni azt a pontot egy illesztés során, ahol úgy érzi, mintha nem is lenne készülék a fülén, mert annyira természetes.”
Péter kicsit elgondolkozik, majd mosolyogva folytatva.
Az egyik legelső önálló illesztésem egy idősek otthonában, még a pályám legelején volt. Kezdőként hosszas próbálkozás után végre sikerült rátalálni az ügyfél számára ideális hangzásra és mai napig előttem az arckifejezése. – idézi fel a kezdeteket. Akkor már évek óta nem hallott rendesen és teljesen elérzékenyült a helyzettől. Felemelő pillanat volt.
Megéri rendszeres vizsgálatra járni!
Nincsenek konkrét előírások, de évente mindenkinek javasolt legalább egyszer ellenőriztetni a hallását. A halláscsökkenés sok esetben elég észrevétlenül, fokozatosan, mondhatni alattomosan alakul ki. Emiatt fontos az éves egyszeri hallásvizsgálat. Így ha esetleg romlani kezd a hallás, azt a lehető leghamarabb észrevehetjük. – tudjuk meg a tapasztalt audiológustól.
Vigyázzunk a hallásunkra!
Vannak zajos munkahelyek, ahol mai napig nem megoldott a munkáltató általi zajvédelem, míg más helyeken erre kiemelt figyelmet fordítanak.
Péter azt javasolja, hogy a zajos munkahelyen – az adott munka sajátosságaihoz illeszkedve – célszerű zajvédelmet alkalmazni. Ez lehet egy viszonylag egyszerű eszköz, de már léteznek nagyon hatásos fültokok, vagy akár jóval fejlettebb, egyedi gyártású aktív zajvédő füldugók.
A fülhallgatók esetében sok gyártó beépít valamiféle figyelmeztetést a károsan nagy hangerő eléréséhez, de ezek könnyen kikerülhetők és megfelelő felvilágosítás hiányában sokan nem is tudják, hogy a hangerő, amelyen mondjuk zenét hallgatnak, akár viszonylag rövid időn belül is kimutatható károsodást okoz a hallásukban.
Zenehallgatás esetén a megfelelő hangerő megkeresése az, amire mindenképp időt kellene fordítani, hogy megőrizzük hallásunk egészségét. – segíti a halláskárosodás megelőzését a szakértő.
Hozzáállás és türelem
Péter szakmai tapasztalatai azt mutatják, hogy leginkább az ügyfelek irányába mutatott hozzáállás és türelem, ami a leginkább segíti a hallásgondozást.
„Halláscsökkenés esetén az ideális megoldás megtalálása legtöbbször időigényes, komoly türelmet igénylő feladat, amelyet nem lehet futószalagon, rövid időn belül elvégezni.”
Ez a hozzáállás nem feltétlenül jellemző az iparágra, sok helyen időnyomásban dolgoznak a kollégák, így – sokszor önhibájukon kívül – nem mindig tudják biztosítani a kellő időt és figyelmet. Emellett a legtöbb helyen az elérhető gyártók/készülékek listája is korlátozott, amely csökkentheti a sikeres illesztés esélyét. – meséli az elszomorító tényeket Péter.
„Én egy gyártótól független szaküzletben dolgozom, így majdnem az összes, a magyar piacon jelen lévő cég hallókészülékeivel foglalkozunk. Emellett pedig megtalálhatóak olyan készülékek is, amik csak nálunk kerülnek forgalomba egész Békés megyében.”
Péter Békéscsabán a Kinizsi utcában a Ko-Ha Sound hallásponton várja a hozzá érkezőket, ahol empatikus hozzáállásával és szakmai tapasztalatával igyekszik mindenki számára megtalálni az ideális megoldást időtől és gyártótól függetlenül.
Ismerje meg Sarkadi Henriettet, a Ko-Ha Sound audiológusát!
Interjú: Puha Andrea
A hallás érték. Így értékesek azok a fehér köpenyes audiológusok is, akik éjt nappallá téve tesznek a hallásunkért. Ők nem csak belekukkantanak a fületekbe, és nem csak kiszedik a fülzsírt, hanem tesznek az életminőségetek javulásáért. Igyekszenek hallhatóvá tenni a nem hallhatót, és nem győzik eléggé ismételni, hogy a hallásra vigyázni kell. Tegnap, ma és holnap is. Interjú Sarkadi Henriett, audiológussal, hallásakusztikussal.
Sarkadi Henriett 17 évesen kapott egy kóstolót abból, hogy mennyire fontos az, hogy vigyázzunk a hallásunkra.
,, Egy Tankcsapda koncert után derült ki, hogy a bal fülemen nem működnek a reflexek, és nem volt túl jó ötlet azzal a fülemmel a hangfal közelében állni. Szerencsére a nagynéném, Kohári Anna gyorsan intézkedett, és a két hét infúzió rendbe tett, legalábbis nagyjából. A hátramaradt fülzúgás és az enyhe bal oldali halláscsökkenés azért mindig emlékeztet, mennyire fontos is a megelőzés.”
Talán nem is tudatosult benne akkor, hogy a sors is azt akarja, hogy az audiológia felé sodródjon. Emiatt a mozzanat miatt lehetett az, hogy noha angol-biológia szakos tanárnak készült, de már a főiskola alatt is érezte, hogy nem ez az út, ami neki meg van írva.
,, Négy elvégzett év után – talán dacból, amit persze mai fejjel már bánok – nem államvizsgáztam le. Értékesítő lettem egy cégnél, szerettem emberekkel foglalkozni, de nyilván nem ez volt az életcélom. Majd két gyermekemmel összesen öt évig voltam GYES-en, ezalatt egyre keresgéltem, hogy mit is tanulhatnék, ahol a humánbiológia iránti érdeklődésemet és az emberekkel való kapcsolatteremtő készségemet is kamatoztathatnám.”
Ekkor ajánlott fel egy lehetőséget Henriettnek a nagynénje, Kohári Anna. Felvetette, hogy tanuljon ki audiológusnak, hogy a tervei közt szereplő új üzlet megnyitásában majd segítségére tudjon lenni. Időközben a GYES lejárt, Anna mellett pedig megüresedett egy hely a kórházi audiológián, így kézenfekvő volt, hogy Henriett jelentkezzen az állásra. Így sodorta – a szó legszorosabb értelmében – az élet Henriettet erre a pályára.
Mi számára a szakma szépsége?
Henriett sokoldalú munkát végez. Hallásvizsgálatokat csinál gyakorlatilag minden korosztály számára, de segíti a nagyothallók rehabilitációját, hallókészülékkel való ellátását is. Ahogy mondja, nagyon változatosak a napjai.
,,Minden eset egy kirakós játék, amit nekünk kell összeilleszteni. Mindenki más problémával érkezik hozzánk, ez pedig arra sarkall, hogy egyre többet tanuljak. Ebben nagy segítségemre van Anna, aki a 25 évnyi tapasztalatával mindig a rendelkezésemre áll egy-egy kérdés megválaszolásában.
A kórházba érkező emberek zöme kiszolgáltatott, elveszett, információra éhes. Az embereknek nyújtott tájékoztatás, segítség már önmagában is elégedettséggel tölt el, és az évek során egyre több pozitív visszajelzést kapok a munkámmal kapcsolatban is.
Mit jelent nekem ez a munka? Emberszeretetet. Ebből manapság nagy hiány van. De minél többet adok, annál többet kapok vissza. ”
Henriett szerint fontos, hogy ne a szomszédtól tájékozódjunk hallókészülék ügyben, és főleg azt ne hagyjuk, hogy mások döntsék el, milyen készülék megfelelő a számunkra. Inkább fogjuk kézen a tanácstalan hallássérült ismerőseinket, vagy éppen saját magunkat, látogassunk el a megfelelő szakemberhez, akivel közösen egyedi megoldások közül válogatva találhatunk megoldást a problémánkra.
Henriett emberszeretete az állatokra is kiterjed. Férje szenvedélye a bulldogtenyésztés, ami persze rá is átragadt. ,, Már nem tudnám elképzelni az életemet nélkülük, jelenleg nyolc kutyánk van otthon, és épp a napokban született két alom is, tizenkettővel növelve a család létszámát. ” Emellett pedig két gyerkőc boldog édesanyja, ebből is látszik, hogy hatalmas szíve van, amiben sok mindenki kap helyet: a hozzá betérő betegek is, akinek a sorsát nagyon is szívén viseli.
,,Azt hiszem a munkám legszebb pillanata az, amikor látom a boldogságot a betegek arcán, meg a könnyeket a szemükben. Csak az a baj, hogy ilyenkor nálam is eltörik a mécses…” – mondja elérzékenyülten.
Henrietta Békéscsabán, a Gyulai úton a Ko-Ha Sound halláspontján várja a hallásproblémájukra megoldást keresőket.